علائم بروز بیماری های دریچه ای قلب

قلب انسان دارای چهار دریچه است که اختلال در عملکرد هر کدام از آن ها، می تواند مشکلات متعددی را متوجه سلامت انسان نماید. هر کدام از دریچه های میترال، سه لتی، آئورت و ریوی عملکرد مشخصی را مدیریت می نمایند. به همین دلیل اختلال در مدیریت آن ها می تواند عملکرد بخش مهمی از بدن را مختل نماید. به طور مثال دریچه ریوی خونرسانی به شریان های ریوی از بطن راست را سازماندهی می کند. بیماری های دریچه ای قلب زمانی رخ می دهد که عملکرد یک یا چند دریچه قلب با مشکل روبرو شود. به طور مثال بیماری تنگی دریچه قلب زمانی رخ می دهد که دریچه زمان عبور خون به طور کامل باز نشود. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با هر آنچه نیاز است در رابطه با بیماری های دریچه ای قلب بدانید، به طور کامل آشنا کنیم.

بیماری های دریچه ای قلب ممکن است به دلایل مختلفی بروز پیدا کنند. به همین دلیل شناخت این دلایل و عوامل می تواند نقش بسیار موثری در پیشگیری از بروز این بیماری ها داشته باشد. از شایع ترین دلایل بروز این بیماری ها، می توان به عوامل زیر اشاره کرد:

• وجود اختلالات مادرزادی و مشکلات ژنتیکی
  • عفونت های شدید
  • اختلال دژنراتیو یا تخریب دریچه قلب که با افزایش سن رخ می دهد
  • ابتلا به روماتیسم قلبی از شایع ترین دلایل ابتلا به ا است
  • بیماری اندوکاردیت (عفونت پوشش داخلی قلب)
  • نارسایی های قلبی
  • بیماری آترواسکلروز آئورت (تصلب شرایین)
  • بروز حمله های قلبی
  • بیماری های خود ایمنی که منجر به التهابات بخش های مختلف بدن می شود
  •  بیماری بافت های همبند یا سندرم مارفان
  • افزایش سن و رسوب کلسیم در دریچه های قلبی

از آنجایی که بسیاری از بیماری های خطرناک علائم ندارند، باید گفت که خوشبختانه این نوع بیماری های قلبی با علائم و نشانه های مشخصی همراه هستند. از طرفی این بیماری پیشرفت بسیار آهسته ای دارد و در بسیاری از مواقع پیش از پیشرفت بیماری می توان علائم آن را شناسایی نمود. از شایع ترین نشانه های این بیماری می توان به علائم زیر اشاره نمود.

• نفس تنگی
  • احساس درد در ناحیه قفسه سینه
  • تب شدید
  • احساس خستگی های بی دلیل
  • مواجه شدن با سرگیجه و یا غش کردن
  • افزایش وزن ناگهانی و سریع
  • بروز ضربان قلب نامنظم که می تواند دلیل آریتمی نیز باشد
  • متورم شدن ناحیه شکمی
  • ورم کردن پاها به ویژه در ناحیه مچ پا

تشخیص و درمان بیماری های دریچه ای قلب

برای تشخیص و درمان بیماری های دریچه ای قلب در ابتدا باید علائم این بیماری ها را بشناسید. سپس در صورت بروز چند نمونه از این علائم برای تشخیص دقیق تر به پزشک مراجعه کنید. در این صورت پزشک به بررسی وضعیت قلب شما می پردازد و به صدای قلبتان گوش می دهد. در صورتی که ضربان قلب شما غیر معمول باشد، پزشک برای تشخیص دقیق تر، دریچه قلب را به طور جدی تری مورد ارزیابی قرار می دهد. در برخی از مواقع ممکن است پزشک برای افزایش دقت تشخیص از اکوکاردیوگرافی نیز استفاده می نماید.

تشخیص و درمان بیماری های دریچه ای قلب

زمانی که شدت و نوع بیماری های دریچه ای قلب تشخیص داده شود، باید برای درمان آن اقدام نمود. معمولا زمانی که بیماری دریچه ای قلب به موقع تشخیص داده می شود، با کمک دارو می توان بیماری را کنترل و مدیریت نمود. اما زمانی که بیماری پیشرفت کرده باشد، ممکن است پزشک برای درمان، جراحی را تجویز نماید. نوع جراحی نیز به دلایل بروز بیماری و همچنین دریچه بیمار شده بستگی دارد. در برخی از مواقع نیز ممکن است بیماری به قدری پیشرفت کرده باشد که پزشک تعویض دریچه قلب را تنها راه درمان بداند.

با این وجود پس از درمان این نوع بیماری های قلبی، پزشک توصیه می نماید که معاینات بالینی به طور منظم توسط پزشک انجام شوند. زیرا ممکن است بیمار در معرض بازگشت بیماری قرار داشته باشد. همچنین پس از درمان بهتر است توصیه های پزشک را برای پیشگیری از بروز مجدد بیماری های دریچه قلب جدی بگیرید. از مهم ترین توصیه های پزشکی پس از درمان این بیماری می توان به موارد زیر اشاره نمود:

• استفاده از رژیم غذایی متعادل و سالم
  • تغییر سبک زندگی مانند عدم استعمال دخانیات، داشتن برنامه ورزشی منظم و …
  • استفاده نمودن کامل داروهای تجویز شده به منظور رفع عوارض ناشی از بیماری

دلایل بروز بیماری های دریچه ای قلب

نکات قابل توجه در رابطه با بیماری های مرتبط با دریچه قلب

• بیماری های دریچه ای قلب معمولا در افراد مسن بسیار شایع تر از سایر افراد است.
  • از طرفی بیماری های دریچه آئورت و میترال در اکثر مواقع به دلیل وجود روماتیسم قلبی بروز پیدا می کنند. بنابراین اگر دچار روماتیسم قلبی هستید، بهتر است برای پیشگیری از بروز بیماری دریچه میترال و آئورت تحت نظر پزشک باشید. زیرا در بسیاری از مواقع این بیماری بیش از یک دریچه قلب را دچار اختلال می نماید.
  • بیماری های مرتبط با دریچه آئورت معمولا در آقایان بسیار شایع تر از بانوان است.
  • نکته دیگری که در رابطه با این نوع بیماری ها وجود دارد، میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری ها است. با توجه به نتایج حاصل از تحقیقات پزشکی، اکثر مرگ و میرهای ناشی از بیماری دریچه قلب، مرتبط با بیماری دریچه آئورت می باشد.

دلایل بروز بیماری های دریچه ای قلب
  • در صورتی که یک یا چند علائم مربوط به بیماری های دریچه قلب را در خود مشاهده نمودید، بهتر است هرچه سریع تر به پزشک مراجعه نمایید. از طرفی اگر با عوامل و دلایل بروز این بیماری ها مواجه هستید، بهتر است برای پیشگیری از بروز مشکلات دریچه قلب تحت معاینات پزشکی قرار بگیرید.
  • فراموش نکنید که عدم درمان این بیماری می تواند عوارض و مشکلات متعددی را متوجه سلامتی بیمار کند. از شایع ترین عوارض ناشی از این بیماری ها می توان به بروز سکته های قلبی، نارسایی قلبی، لختگی خون، اختلال در ضربان قلب و همچنین مرگ اشاره نمود.
  • در نظر داشته باشید که اگر به موقع برای درمان این بیماری ها اقدام کنید، ممکن است هرگز نیازی به جراحی دریچه قلب پیدا نکنید. در این صورت تنها با مدیریت بیماری می توانید عوارض و علائم آن را برطرف نمایید.