با آنژین صدری یا درد قفسه سینه بیشتر آشنا شوید

آنژین صدری درد یا ناراحتی قفسه سینه است که وقتی عضله قلب شما خون غنی از اکسیژن کافی را دریافت نمی کند، ایجاد می شود. ممکن است مانند فشار یا فشردن در قفسه سینه شما احساس شود. این ناراحتی همچنین می تواند در شانه ها، بازوها، گردن، فک، شکم یا پشت شما رخ دهد. درد آنژین حتی ممکن است مانند سوء هاضمه باشد.

علاوه بر این، برخی از افراد هیچ دردی را احساس نمی‌کنند، اما علائم دیگری مانند تنگی نفس یا خستگی دارند. اگر این علائم به دلیل کمبود اکسیژن به عضله قلب باشد، به آن “معادل آنژینال” می گویند.

اما آنژین یک بیماری نیست. این علامت یک مشکل زمینه‌ای قلبی است، معمولاً بیماری عروق کرونر قلب (CHD)، به عنوان بیماری اختلال عروق کرونر هم  (CAD) شناخته می‌شود. انواع مختلفی از آنژین وجود دارد، از جمله پایدار، ناپایدار، میکروواسکولار و آنژین ناشی از اسپاسم در عروق کرونری (وازواسپاستیک).

آنژین معمولاً به این دلیل اتفاق می‌افتد که یک یا چند شریان کرونری باریک یا مسدود شده‌اند که به آن ایسکمی نیز گفته می‌شود.

آنژین همچنین می تواند نشانه ای از بیماری عروق کرونر (MVD) باشد. این بیماری قلبی است که کوچکترین عروق کرونر قلب را تحت تأثیر قرار می دهد و زنان را بیشتر از مردان مبتلا می کند. بسته به نوع آنژین صدری، عوامل زیادی وجود دارد که می تواند باعث درد آنژین شود. علائم نیز بر اساس نوع آنژینی که دارید متفاوت است.

انواع آنژین

آشنایی با انواع آنژین و تفاوت آنها مهم است:

آنژین پایدار

آنژین ناپایدار

آنژین میکروواسکولار

آنژین وازواسپاستیک

انواع آنژین

اگر در خطر بیماری قلبی یا بیماری عروق کرونر هستید، در معرض خطر ابتلا به آنژین نیز هستید. عوامل خطر اصلی برای بیماری قلبی و بیماری عروق کرونر عبارتند از:

سطح کلسترول ناسالم

فشار خون بالا

سیگار کشیدن

دیابت

اضافه وزن یا چاقی

سندرم متابولیک

عدم تحرک بدنی

رژیم غذایی ناسالم

سن بالاتر (خطر در مردان بعد از 45 سالگی و برای زنان بعد از 55 سالگی افزایش می یابد.)

سابقه خانوادگی بیماری قلبی زودرس

تشخیص

تمام دردهای قفسه سینه باید توسط یک متخصص قلب بررسی شود. او می خواهد بداند که آیا آنژین صدری است و آیا آنژین پایدار است یا ناپایدار. اگر ناپایدار است، ممکن است برای جلوگیری از حمله قلبی به درمان فوری پزشکی نیاز داشته باشید.

متخصص قلب شما به احتمال زیاد یک معاینه فیزیکی انجام می دهد، در مورد علائم شما می پرسد و در مورد عوامل خطر و سابقه خانوادگی بیماری قلبی و سایر بیماری های قلبی عروقی می پرسد.

متخصص قلب شما همچنین از شما یک سری سوالات می پرسد تا بحرانی ترین یا تهدید کننده ترین احتمالات را رد کند. از قبل فکر کنید تا بتوانید تا حد امکان اطلاعات بیشتری ارائه دهید. در اینجا چند سوال ممکن است از شما پرسیده شود:

چه مدت است که این وضعیت را دارید؟

در مقیاس 1 (خفیف) تا 10 (بحرانی)، سطح ناراحتی شما چقدر است؟

چه رفتار(هایی) باعث تحریک درد می شود؟ فعالیت بدنی؟ غذا خوردن؟

درمان آنژین

اگر متخصص قلب شما فکر می کند که شما آنژین ناپایدار دارید یا آنژین شما به یک بیماری جدی قلبی مرتبط است، ممکن است آزمایش ها و روش های زیر را توصیه کند. درمان می تواند به توقف حملات آنژین و کاهش خطر مشکلات بعدی مانند حملات قلبی کمک کند.

اکثر افراد مبتلا به آنژین باید چندین دارو مصرف کنند. اگر داروها کمکی نکنند، ممکن است جراحی توصیه شود.

همچنین ایجاد تغییرات سالم در شیوه زندگی بسیار مهم است.

داروهایی برای درمان حملات

اگر آنژین پایدار (شایع ترین نوع) دارید، زمانی که دچار حمله آنژین شدید، دارویی به شما داده می شود تا مصرف کنید.

این گلیسریل تری نیترات یا GTN نامیده می شود. این دارو به صورت اسپری دهان یا قرص هایی است که زیر زبان شما حل می شود.

داروهایی برای درمان حملات

اگر دچار حمله آنژین هستید:

کاری را که انجام می دهید متوقف کنید و استراحت کنید.

از داروی GTN خود استفاده کنید.

اگر نوبت اول کمک نکرد، بعد از 5 دقیقه یک نوبت دیگر مصرف کنید.

اگر 5 دقیقه پس از مصرف دوز دوم همچنان علائم داشتید به دکتر مراجعه کنید.

همچنین می توانید از GTN برای جلوگیری از حمله قبل از انجام کاری مانند ورزش استفاده کنید. ممکن است بلافاصله پس از استفاده از آن سردرد، برافروختگی یا سرگیجه داشته باشید.

قرص های GTN معمولاً حدود 8 هفته پس از باز شدن بسته منقضی می شوند، در این مرحله باید آنها را جایگزین کنید. اسپری GTN بسیار بیشتر دوام می آورد، بنابراین ممکن است راحت تر باشد.

عمل جراحي

اگر داروها به کنترل آنژین شما کمک نکنند، ممکن است جراحی توصیه شود.

2 نوع اصلی جراحی برای آنژین عبارتند از:

پیوند بای پس عروق کرونر (CABG) – بخشی از رگ خونی از قسمت دیگری از بدن گرفته می شود و برای تغییر مسیر خون در اطراف یک بخش مسدود شده یا باریک از شریان استفاده می شود.

آنژیوپلاستی کرونر با قرار دادن استنت، یک بخش باریک از شریان با استفاده از یک لوله کوچک به نام استنت باز می شود.

هر دوی این عملیات به طور مشابه موثر هستند. بهترین مورد برای شما بستگی به شرایط شما دارد. اگر جراحی توصیه می شود، با پزشک یا جراح خود در مورد گزینه های پیش روی خود صحبت کنید.

احتمالاً پس از جراحی باید به مصرف برخی داروها ادامه دهید.

الکتروکاردیوگرام

سنجش استرس

آزمایشات خون

اشعه ایکس قفسه سینه

آنژیوگرافی عروق کرونر

کاتتریزاسیون قلبی

آنژیوگرافی توموگرافی کامپیوتری

درمان آنژین شامل موارد زیر است:

تعیین علت

با انجام این اقدامات از جمله موارد زیر:

اقدامات قلبی برای باز کردن عروق مسدود شده

مصرف داروهایی که به باز نگه داشتن رگ ها کمک می کنند.

مصرف داروهایی برای درمان سایر شرایط پزشکی و عوامل خطر مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت.

تغییرات سبک زندگی از جمله رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی

توانبخشی قلبی (در صورت واجد شرایط بودن)

این درمان ها به کاهش درد و ناراحتی و دفعات بروز درد آنژین کمک می کند. آنها همچنین با درمان بیماری قلبی عروقی زمینه ای که ممکن است داشته باشید، از خطر حمله قلبی و مرگ جلوگیری کرده یا آن را کاهش می دهند. دقت داشته باشید که همه دردهای قفسه سینه نشانه بیماری قلبی نیستند.

سایر شرایط نیز می توانند باعث درد قفسه سینه شوند، مانند:

آمبولی ریه (انسداد در شریان ریه)

دیسکسیون آئورت (پارگی شریان اصلی)

عفونت ریه

تنگی آئورت (تنگی دریچه آئورت قلب)

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (بیماری عضله قلب)

پریکاردیت (التهاب در بافت های اطراف قلب)

حمله پانیک